به گروه آموزشی مهندس فرجی خوش آمدید
گروه آموزشی مهندس فرجی|آموزش اتوماسیون صنعتیگروه آموزشی مهندس فرجی|آموزش اتوماسیون صنعتیگروه آموزشی مهندس فرجی|آموزش اتوماسیون صنعتی
09939643266
برای استعلام کلیک کنید

کار با OBهای وقفه-Plc s7 ii

انواع OBها

کار با OBهای وقفه

OB مخفف Organization Block به‌معنای بلاک سازمانی بوده و دارای انواع و اقسام مختلفی می‌باشد که هر کدام از آنها وظیفه‌ای بر عهده دارد.

در این بین OB1 بعنوان بلاک اصلی CPU بوده و CPU در هر سیکل‌اسکن یکبار برنامه‌ی درون آن را اجرا می‌کند. سایر OBها نیز دارای مکانیزم فراخوانی مخصوص به خود می‌باشند. به شکل 7-1 توجه فرمایید. همانطور که در شکل 7-1 مشخص است، سایر OBها از درون OB1 قابل فراخوانی نمی‌باشند، بلکه سیستم عامل CPU با توجه به موارد خاصی آنها را فراخوانی و اجرا می‌نماید.

کار با OBهای وقفه

شکل 7-1

انواع OBها

شکل 7-2 انواع OBها را نشان می‌دهد. همانطور که در این شکل مشخص است، علاوه بر OB1 ، OBهای راه‌اندازی، OBهای وقفه و نیز OBهای خطا وجود دارند.

انواع OBها

شکل 7-2

معرفی انواع OBها

در این بخش برخی از OBهای مهم و پرکابرد معرفی می‌گردند.

1- وقفه TOD

به معنای وقفه زمانی بوده و می‌تواند در تاریخ و زمان دلخواه فراخوانی و اجرا گردد. OBهای شماره‌ی 10-17 جزو این نوع وقفه می‌باشند که البته هر CPU ممکن است فقط برخی از آنها را پشتیبانی نماید.

تنظیمات وقفه TOD

برای انجام تنظیمات این نوع وقفه می‌توان وارد تنظیمات CPU شده و در سربرگ Time Of Day Interrupt، تنظیمات لازم را انجام داد. به شکل 7-3 توجه فرمایید.

تنظیمات وقفه TOD

شکل 7-3

 

موارد قابل تنظیم عبارتند از:

Active: علامت زدن این گزینه، وقفه TOD را برای OB مورد نظر فعال می‌نماید.

Execution: نوع اجرای وقفه را مشخص می‌کند.

Start Date: تاریخی که باید وقفه اجرا شود، در این بخش تنظیم می‌گردد.

Time Of Day: ساعت و دقیقه‌ای که وقفه اجرا شود، در این بخش تنظیم می‌گردد.

 2- وقفه سیکلی

این وقفه می‌تواند مطابق سیکل زمانی مشخصی، به‌طور سیکلی اجرا گردد؛ از اینرو به آن وقفه سیکلی گفته می‌شود. OB30-38 برای این منظور در نظر گرفته شده‌اند که CPU ممکن است همه و یا برخی از آنها را پشتیبانی نماید.

تنظیمات:

تنظیمات لازم برای وقفه سیکلی را می‌توان در بخش تنظیمات CPU و سربرگ Cyclic Interrupt انجام داد.

وقفه سیکلی

شکل 7-4

مهم‌ترین تنظیم برای این OBها مشخصه‌ی Execution است که در حقیقت زمان تناوب فراخوانی این OB را مشخص می‌کند. شکل 7-4 نحوه‌ی انجام تنظیمات و نیز عملکرد این وقفه را نشان می‌دهد.

3- Hardware Interrupt

به‌معنی وقفه سخت‌افزاری بوده و مرتبط با کارت‌های ورودی می‌باشد. OB 40-47 بعنوان OBهای وقفه‌ی سخت‌افزاری شناخته می‌شوند. یکی از کاربرد‌های این OB برای اجرای برنامه‌های آلارم در پروسه‌های آنالوگ می‌باشد. به شکل 7-5 توجه فرمایید. این شکل چگونگی انجام تنظیمات وقفه سخت‌افزاری را برای یکی از کانال‌های کارت AI نشان می‌دهد.

Hardware Interrupt

شکل 7-5

4- Time Delay Interrupt

به‌معنی وقفه تاخیر زمانی بوده و می‌تواند یک برنامه‌ی خاص را با تاخیر زمانی مشخصی اجرا نماید. OB20-OB23 برای این‌منظور در نظر گرفته شده‌اند. شکل 7-6 نحوه‌ی انجام تنظیمات این وقفه را نشان می‌دهد.

Time Delay Interrupt

شکل 7-6

آشنایی با OBهای خطا

OBهای خطا از جمله ابزارهای مهم در PLCهای S7 می‌باشند که هم در عیب‌یابی و هم در جلوگیری از توقف PLC در شرایط بروز خطا نقش بسیار مهمی بر عهده دارند. این OBها به دو دسته‌ی زیر تقسیم می‌شوند:

الف) Asynchronous Error OBs

این OBها عمدتا برای شناسایی و عیب‌یابی اشکالات سخت‌افزاری استفاده می‌شوند و شامل OB80-OB87 می‌باشند.

ب) Synchronous Errors

این OBها عمدتا برای شناسایی و عیب‌یابی اشکالات برنامه‌نویسی استفاده می‌شوند و شامل OB121 و OB122  می‌باشند.

شکل‌های 7-7 و 7-8 انواع این OBها و وظایف آنها را نشان می‌دهد.

Asynchronous Error OBs

شکل 7-7  Asynchronous Error OBs

Synchronous Errors

شکل 7-8  Synchronous Errors

روش استفاده از OBهای خطا:

بهتر است متناسب با نیاز، OBهای مورد نظر ایجاد و برنامه‌نویسی شده و سپس به PLC دانلود گردند. در شرایط بروز فالت در صورت وجود OB مربوطه، PLC متوقف نمی‌گردد و برنامه‌ی درون OB اجرا شده و کاربر از بروز فالت مطلع می‌شود؛ ولی در شرایط عدم وجود OB، PLC متوقف می‌گردد.

8- تست و عیب‌یابی

به‌منظور تست و عیب‌یابی در PLC، ابزارهای مختلفی ارائه شده است که در بخش‌های قبل با برخی از آنها آشنا شدید. در این بخش ضمن مرور مطالب قبلی، ابزارهای جدید معرفی می‌گردند.

8-1 جدول VAT

همانطور که در بخش‌های قبل اشاره شد، جدول VAT یکی از ابزارهای مهم در تست و عیب‌یابی برنامه‌ی PLC و نیز سایر اشکالات ( حتی اشکالات تجهیزات فیلد) می‌باشد.

8-2  OBهای خطا

OBهای خطا نیز از جمله ابزارهای مهم در PLC محسوب می‌گردند. با ایجاد OBهای خطا و برنامه‌ریزی آنها می‌توان هم از توقف PLC جلوگیری نمود و هم از بروز اشکال ایجاد شده مطلع گشت.

8-3  ابزار Diagnostic Buffer

CPU و برخی از کارت‌ها دارای بافر تشخیص عیب یا همان Diagnostic Buffer می‌باشند که در شرایط بروز خطا، دلیل آن در این بافر ثبت می‌شود و کاربر با مراحعه به آن می‌تواند دلیل خطا را مشاهده و نسبت به برطرف کردن آن اقدام نماید. برای دسترسی به Diagnostic Buffer مربوط به CPU باید به پنجره‌ی اطلاعات ماژول CPU یا همان پنجره‌ی Module Information مراجعه نمود. برای این‌کار می‌توان در محیط Siamtic Manager کلید Ctrl + D را فشرد.

ابزار Diagnostic Buffer

شکل 8-1

در کادر module Information می‌توان سربرگ Diagnostic Buffer را انتخاب نمود تا محتویات این بافر نمایش داده شود.

سربرگ Diagnostic Buffer

شکل 8-2

مطابق شکل 8-3 نیز می‌توان به پیام مرتبط با خطا دسترسی پیدا نمود.

سربرگ Diagnostic Buffer

شکل 8-3

8-4  حالت Open Online

این روش به‌منظور تشخیص خطاهای سخت‌افزاری مفید می‌باشد. برای این منظور می‌توان در محیط HW Config وارد شده و از منوی Station، گزینه‌ی Open Online را انتخاب نمود؛ در اینصورت وضعیت تک‌تک ماژول‌ها نشان داده می‌شود. اگر روی یک ماژول Status خطا وجود داشته باشد، با دابل‌کلیک روی آن می‌توان وارد بخش Diagnostic Buffer آن ماژول شده و دلیل خطا را متوجه شد. به شکل 8-4 توجه فرمایید.

حالت Open Online

شکل 8-4

 

 

پیام بگذارید